Mentoria entre iguals

 Mentoría2

JOVES, AGENTS ACTIUS DE PREVENCIÓ

LIFAC aposta per la innovació. A partir del 2019 treballa en un projecte amb joves com a agents actius de prevenció, fomentant la implementació de programes en els quals ells mateixos són tant formadors com a referents.

EL PROJECTE

Aquest projecte es troba emmarcat en l'estudi Positive youth development de l'Oficina de Nacions Unides contra la droga i el delicte (UNODC).

LA FINALITAT

Es pretén analitzar les vies de participació de l'alumnat universitari com a agents de prevenció actius.

ELS OBJECTIUS PRINCIPALS

  • Formació d'alumnat universitari d'educació com a referents de prevenció basada en l'evidència.
  • Anàlisi de les vies de participació de l'alumnat com a agents de prevenció actius.

OBJECTIUS ESPECÍFICS

  • Formació de formadors articulada en els crèdits pràctics d'una assignatura d'específica d'intervenció socioeducativa amb famílies.
  • Avaluació sistemàtica de l'aprenentatge de competències formatives en un programa de prevenció familiar basat en l'evidència:
    • Definir els nivells de competències dels formadors;
    • Analitzar de forma específica els nivells de competències d'acord amb cinc dimensions: intrapersonal, interpersonal, entorn, desenvolupament de tasques i gerencial.
  • Explorar de quina forma el Strengthening Families Program / Programa de Competència Familiar fomenta habilitats positives de desenvolupament i implicació en els joves.

METODOLOGIA
El projecte formatiu consisteix en la realització de les sessions formatives del programa de formació de formadors de el Programa de Competència Familiar (PCF). Es realitzarà la formació teoricopràctica de 14h. presencials distribuïdes en 7 sessions de dues hores. A la formació presencial es sumaran les hores no presencials destinades a les activitats d'estudi i preparació entre sessions.
Les sessions formatives s'impartiran seguint tècniques expositives per part de professorat i una proposta pràctica d'activitats, d'acord amb les estratègies didàctiques de el programa PFC, permetran l'aplicació dels continguts apresos i l'aprenentatge de competències tècniques, actitudinals i socials.

CONTINGUT

  • Coneixements específics sobre el PFC: fonaments teòrics i experimentals.
  • Estructura i continguts de l'PFC: components i factors implicats.
  • Funcionament de les sessions.
  • Representació de les sessions i desenvolupament de dinàmiques grupals.
  • Avaluació de el programa.

PARTICIPANTS

  • Grup experimental: alumnat matriculat en el programa de crèdits pràctics de l'assignatura Intervenció socioeducativa amb la família de el curs acadèmic 2019/2020 (3r d'Educació Social). Són dos grups (un de presencial i un altre on-line): total 80/85 alumnes.
  • Grup control: alumnat de l'assignatura Intervenció Pedagògica en la Inadaptació Infantil i Juvenil a l'escola (3r de pedagogia). És un grup: 45/50 alumnes.

AVALUACIÓ
Per tal de realitzar una avaluació sistemàtica d'aquestes competències es realitzarà un mesurament de coneixements, percepcions i actituds abans i a la fi de la intervenció (pretest i posttest). De forma complementària es realitzarà una avaluació de l'procés.